© copyright s.v.Tivoli
2012-14

Zweden en Oostenrijk onder de 17 bezoeken Tivoli

(van onze redacteur Jack Engelen, met wat hulp van Maria Tholen) Het Nederlands elftal voor spelers onder 17 jaar moest in de 3e en 4e week van maart tijdens de eliteronde in Nuenen en Uden kwalificatie zien af te dwingen voor het EK 2014 in Malta. Aan dat toernooi deden meerdere landen mee en in de poule van Nederland waren dat Frankrijk, Zweden en Oostenrijk. Leuk detail is, dat op verzoek van de KNVB zowel Zweden (zondag 23 maart), de scheidsrechters (zondag 23 maart) en Oostenrijk (maandag 24 maart) bij ons op de Heihoef te gast waren voor een training in dat kader. Van het gebeuren op die maandag zijn nog wat foto’s gemaakt van de Oostenrijkers die o.a. te zien zijn bij een potje darten, tafelvoetbal en op een groepsfoto. Blijkbaar hadden ze het goed naar de zin en eigenlijk mogen we best een beetje trots zijn om ons Tivoli op deze manier in beeld te brengen. O ja, het Nederlands elftal voor spelers onder 17 jaar heeft zich geplaatst voor het Europees kampioenschap. De ploeg van KNVB- coach Maarten Stekelenburg versloeg dinsdag 25 maart in de beslissende wedstrijd van de eliteronde directe concurrent Frankrijk. In Uden werd het 3-1 dankzij twee treffers van Steven Bergwijn en een goal van Donny van de Beek. Onder 17 moest de Fransen verslaan om een EKticket binnen te halen. Beide ploegen hadden hun eerste twee wedstrijden van de eliteronde tegen Zweden en Oostenrijk gewonnen, maar de Fransen konden een beter doelsaldo overleggen omdat ze één treffer meer hadden gemaakt. Na een gelijkwaardige eerste helft, met kansen over en weer, sloeg Nederland na rust voor ruim 2.000 toeschouwers toe. Van de Beek en Bergwijn zette Onder 17 snel op een 2-0 voorsprong. De Franse tegentreffer bracht de spanning even terug, maar twee minuten later zorgde opnieuw Bergwijn voor de beslissing en schoot Nederland naar het EK. Het EK Onder 17 wordt van 9 tot en met 21 mei in Malta gehouden. Nederland is voor de veertiende keer van de partij op de eindronde. In 2011 en 2012 veroverde de jeugdploeg onder leiding van Albert Stuivenberg de Europese titel. Foto’s von unsere Österreichischen Freunde auf Der Heihoef.
Klik op previewfoto voor vergroting